Managers Verzekeraars: voor elke reeds bestaande oplossing bedenken wij wel een probleem

Den Haag, 17 september 2025                                JBRB 2023 1206/2339PS

Geachte client,

Fijn dat we gisteren op mijn Kantoor in alle rust overleg hadden over de voort-gang van uw letselschadezaak en ik hoop dat u de reis terug naar huis veilig aflegde.

Ik schreef op 16 september 2025 alle u behandelend specialisten/therapeuten/huisarts aan, zie de bijlagen. Het in 1x aanschrijven van de behandelend sector was al met u besproken en had uw instemming.

Zoals al uiteen was gezet “ren” ik niet achter elke medische behandelaar aan als u nog bij deze en gene in een revalidatiefase verkeert. Het gaat tenslotte om het eindresultaat waarna ik dan mijn medisch adviseur verzoek het medisch dossier voor mij samen te vatten en hij in staat is mij en u een professioneel advies te geven. Dit is efficiënt en houdt bovendien de kosten van een medisch adviseur  (€ 250,= ex 21% btw) binnen de perken.

Dit snapt Achmea niet, ergo, zij wenst direct medische informatie, of verkondigt in Jip& Janneke standaardbrieven dat het opvragen van medische informatie niet nodig is (..); dat is immers voorgeschreven door het Management van Achmea.

Voorts speelt een rol dat het “Management” van Achmea in 2022 zonder een goede onderbouwing op een banale wijze besloot om de behandelingskosten van ClaimZorg met 30% te korten en ook voor het jaar 2025 (desgevraagd via haar huisadvocaat) aangeeft dat vanaf 2022 tot heden het “2022-tarief” aan de orde is.

Iedereen die dagelijks een courant leest of het NOS nieuws volgt begrijpt gelukkig wél wat de gevolgen zijn van jaarlijkse kostenstijgingen (en die zijn sinds 2022 extreem hoger geworden) zoals inflatie; kennelijk hebben de personeelsleden van Achmea ook sinds 2022 geen salarisverhoging tot heden ontvangen.

Overigens vult Achmea elk jaar haar kassa met “slechts” 15% premieverhogingen van haar WA-verzekeringspremies!

Het “beleid” van de “managers” van Achmea heeft tot gevolg dat we dit Verzekeringsbedrijf parkeren en ClaimZorg haar eigen gang gaat, we niet openstaan voor een bezoek/bespreking van een schaderegelaar (dat kost u tenslotte geld nu op elk uur 30% gekort wordt).

Voor professionele schadevaststelling is Achmea niet nodig waarbij het beklagenswaardig is dat op de zwaardere letselschadezaken er junior dossierbehandelaars worden gezet.

Achmea verkrijgt wanneer mij dat goed dunkt eerst dan bericht over uw zaak. Als men bij de tandarts in een lang behandelingstraject niet de tussentijdse nota’s betaalt hoeft men daar ook niet meer terug te komen voor vervolgbehandelingen. Zo werkt dat wél in overig Nederland!

Als we straks alle medische informatie hebben vergaard gaat zoals eerder gesteld het medisch dossier en de overige relevante dossierstukken (!) naar de medisch adviseur voor een all-in samenvatting en doe ik een voorstel voor 2 medische expertises door een neuroloog en een pijnspecialist/revalidatiearts/anesthesioloog.

De rechtspraak ondersteunt mij hierin – zie de bijlage – en aan de voorspelbare visie van een medisch adviseur van Achmea heb ik geen boodschap want zij zien immers de duo medische expertise niet zitten: dat kost geld en maakt vanuit beide medische disciplines duidelijk wat er met u sinds het onderhavig ongeval aan de hand is; dat is onderdeel van een zorgvuldige professionele vaststelling van uw schade.

Ik maak mij zorgen over uw aanhoudende arbeidsongeschiktheid en hoewel het natuurlijk goed is dat uw werkgever RET + Bedrijfsarts ondersteuning volop inzetten op hervatting van uw job als trambestuurder, is heden nog steeds aan de orde dat u hoogstens 3×4 uur per week deze leuke baan kunt volhouden en u daarna spreekwoordelijk kapot naar huis gaat en geen kwaliteit van privéleven hebt zoals voorheen.

Ik heb u er op gewezen dat indien hier geen verandering in komt het UWV dan in het kader van een WIA-uitkering in beeld verschijnt en er dan maandelijks financiële tekorten ontstaan als u door het UWV geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid wordt verklaard. Voor dit verlies van arbeidsvermogen (in de volksmond: inkomensderving) wordt natuurlijk Achmea aangesproken.

Daarom heb ik bij u aangegeven dat we nog een lange weg hebben te gaan en in elk geval een naderende UWV keuring moet afwachten. Daarbij trek ik voor u de kar!

Nota bene: Achmea en uw vorige advocaat meenden zonder medische informatie wel even met handjeklap uw zaak voor een paar duizend euro’s af te wikkelen. Gelukkig wendde u zich daarna tot mij.

Dit schandalig gebeuren is bij Achmea geen uitzondering, men tracht zo snel mogelijk telefonisch de zaak tegen bodembedragen eenzijdig met het slachtoffer af te wikkelen en een raadsman/raadsvrouw buiten de deur te houden = Beleid Managers!

U bent eerder uit angst voor baanverlies veel te snel na het onderhavig ongeval aan het werk gegaan en voorzienbaar uitgevallen. Deze te bewonderen insteek heeft een keerzijde: te snel aan het werk vertraagt/verhindert een goede revalidatie en de weg terug naar omhoog is dan veel zwaarder of is zelfs niet mogelijk meer. Wat ik hiermede wil zeggen is bij het in zicht komen van een UWV-keuring u niet wederom dezelfde fout maakt en weer volop aan het werk gaat uit angst voor inkomensverlies en daarna weer uitvalt.

U komt uzelf dan weer tegen en dan wil ik het nog niet eens hebben over de te verwachten vileine verweren van de medisch adviseur van Achmea (en ik spreek op basis van 49 jaar!).

Op de menukaart staat zo wie zo dat ik als ik uw zaak afwikkel – nu niet dus – ik een voorbehoud maak voor toekomstige arbeidsuitval indien alsdan een relatie kan worden gelegd met uw verkeersongeval van 06 december 2023.

Het werd mij gisteren duidelijk dat sinds het onderhavig ongeval waarbij u van medische behandeling naar medische behandeling wordt doorgestuurd (!) het u teveel aan het worden is en de dreiging van een WIA-situatie daar nog eens bovenop komt: u trekt de kar niet meer!

U vormt een zeer jong gezin; u voelt wat betreft uw verantwoordelijkheden jegens uw zoontje van 22 maanden oud die kort na uw verkeersongeval werd geboren en uw jonge echtgenote werkzaam in de Kinderopvang, dat u in veel opzichten te kort schiet; u schaamt zich daarvoor.

Daarom is het goed dat u vandaag op doorverwijzing van uw huisarts een gesprek hebt met een GGZ-psycholoog en geeft u daarbij aan hoe uw leven is veranderd van een gezonde persoon met een leuke baan en mooi gezin naar een persoon die zich in het dagelijks leven nauwelijks staande kan houden! Voor deze zeer zware inspanning verdient u een compliment.

Er bevindt zich in uw dossier al enige tijd een concept Rapport Letselschade + Producties. Ik zal nu gegeven ons onderhoud van gisteren (dat we na 90 minuten hebben beëindigd nu u er zichtbaar door heen zat) dit Rapport gaan “fine tunen” en presenteren.

Ik zal binnenkort Achmea verzoeken dit dossier weg te halen bij haar afdeling Licht Letsel (..) en over te dragen aan een senior dossierbehandelaar en de “managers” van Achmea weten wie wij als gesprekspartner wensen gezien de vele jaren vriendelijke en zakelijke verhoudingen met een aantal senior dossierbehandelaars die voorts empathie voor een slachtoffer tonen!

Ik zal volgende week ook een voorlopige schadestaat opmaken. Stuurt u mij svp snel toe alle nota’s/uitkeringsoverzichten van uw Zorgverzekeraar (kosten + jaarlijks eigen risico).

Tot slot.

Ik ga op 01 november 2025 met pensioen maar in de schaduw daarvan blijf ik een beperkt aantal letselschadezaken + procesdossiers behandelen waaronder het uwe!

Het Kantoor ClaimZorg waar excellente senior dossierbehandelaars werken blijft natuurlijk in volle glorie bestaan en zijn we trots op het predicaat dat we tot de beste 10 Letselschade-kantoren in Nederland behoren.

Ik hoop dat deze brief u enige terugblik geeft op ons persoonlijk gesprek van gisteren. Er is veel besproken en uitgelegd hoe we verder gaan en welke hindernissen er te wachten staan respectievelijk nog genomen moet worden.

Met vriendelijke groet,
Johannes de Bruin
Senior Letselschadespecialist

ClaimZorg Letselschade

(Maandag tot en met woensdag)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« « Vorige bericht:  Inshared/Achmea: onbekwaamheid dossierbehandeling heeft zijn grenzen | Volgende bericht:  Achmea rekent hogere premie voor vrouwen: Discriminatie! » »